Monday, July 12, 2010

TEACHING FOR MASTERY MODEL


Rujukan utama Benjamin Bloom, Human Characteristics and Schooling Learning, New York: McGraw-Hill, 1976.
model pengajaran untuk masteri (penguasaan)
Erti ringkas pengajaran-pembelajaran masteri
Pengajaran-pembelajaran masteri (PM) ialah satu model atau ‘framework’ untuk merancang kurikulum secara sistematik dan mengguna kaedah pengajaran yang sesuai bagi meningkatkan kadar dan hasil pembelajaran pelajar dalam sesuatu program pembelajaran. 





Dalam sesuatu program pengajaran-pembelajaran masteri bagi sesuatu mata pelajaran atau topik, program itu dirancang oleh guru supaya setiap pelajar dapat menguasai minimum 80% apa yang dirancang dalam sesuatu tempoh proses pengajaran-pembelajarn itu. Ertinya, pada akhir tempoh program pengajaran-pembelajaran sesuatu topik yang dirancang dan dilaksanakan proses pengajaran-pembelajaran yang sesuai, setiap pelajar dapat menguasai minimum 80% dalam ujian summatif mengikut ‘kritera’ atau ‘standard’ yang telah ditetapkan pada awal program pembelajaran itu.



Teori
Teori asas yang mendasari Pembelajaran Masteri (PM) diperkenalkan oleh John B Carroll pada tahun 1963. Berdasarkan pemerhatian beliau dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris oleh pelajar asing, Carroll mendapati terdapat perbezaan dari segi masa yang berlainan yang pelajar perlukan untuk menguasai unit-unit pelajaran bahasa Inggeris itu. Ini .bukan kerana mereka cerdas atau lemah. Daripada pemerhatian dan dan kajiannya, Carroll berpendapat semua pelajar mempunyai potensi untuk menguasai semua jenis pembelajaran, tetapi , yang membezakan mereka adalah tempoh masa yang diperlukan. Bagi memperjelaskan pendapat beliau, Carroll telah mengemukan satu formula pembelajaran, iaitu:
LR (learning rate) = f ( time spent learning / time needed to learn) atau
KP (Kadar Pembelajaran) adalah bersamaan dengan masa yang digunakan untuk belajar dibahagi dengan masa yang diperlukan untuk belajar.
Berdasarkan formula ini, Carroll mencadangkan perancangan pengajaran dan pembelajaran memfokuskan kepada tempoh masa berbeza yang diperlukan oleh pelajar mengikut kadar pembelajaran masing-masing. Pendekatan ini berbeza dengan kelaziman merancangan pengajaran dan pembelajaran yang lebih mementingkan perbezaan keupayaan dan ‘kecerdasan’ pelajar.
Carroll telah mengenalpasti dua faktor yang memberi kesan terhadap kadar pembelajaran seseorang pelajar,
  • a) ketekalan usaha pelajar, iaitu kemampuan pelajar untuk mendisiplinkan diri mentelaah dan membuat latihan sesuatu unit pelajaran dalam tempoh masa tertentu, dan
  • b) peluang untuk dia belajar, i Peluang ini bermaksud:
· masa yang diberi untuk pelajar mempelajari sesuatu unit,
· latihan yang sesuai dan mencukupi
· cara dia diajar,
· kemudahan pelajar mengguna bahan yang relevan dengan pembelajarannya seperti membaca buku, membuat eksperimen dan modul pembelajaran,
Idea Carroll telah diperkembangkan oleh Benjamin Bloom dan James Block (1971) sehingga dikenali sebagai Pembelajaran Masteri. Bloom berpendapat kalau kita boleh menjangkakan kadar pembelajaran seseorang pelajar, kita boleh menentukan tahap penguasaan pelajar tersebut berdasarkan objektif
Bloom's hypotheses
The Mastery Learning model is based on four hypotheses proposed by Bloom. These are;
Hypothesis No 1:
"A normal person can learn anything that teachers can teach."

In other words, if something can be taught it can be learned by any normal person, if enough time and effort can be devoted to both the teaching and the learning of the subject matter.


Hypothesis No 2:
"Individual learning needs vary greatly."

People learn best when the content to be learned and the conduct of the learning activity match their individual learning styles. When the material to be learned and the activity do not match their preferences for learning in specific
ways they will learn less effectively.


Hypothesis No 3:
"Under favourable learning conditions, the effects of individual differences approach vanishing point, while under unfavourable learning conditions, the effects of individual differences is greatly exaggerated."

The major causes of variation in student achievement are mostly man-made and not the result of unchangeable factors such as;
- differences in I Q
- differences in Aptitude
- differences between Fast Learners and Slow Learners
Bloom is not pretending that such differences don't exist. What he is saying here is that these differences do not have to condemn many people to poor performance in academic attainment. If the conditions under which learning takes place are favourable to each individual, then the effects of such differences can be eliminated to a large extent.


Hypothesis No 4: "Uncorrected learning errors are responsible for most learning difficulties."
Teaching which is designed to detect and correct learning difficulties as they are arising is, with all other things remaining unchanged, bound to produce superior learning than teaching which is not designed to correct errors and misconceptions. If we build only this one element into our teaching, it will significantly improve the performance of our students.
CORE IDEA OF MASTERY LEARNING
APTITUDE is the length of time it takes a person to learn something; i.e., everyone can learn anything given the right length of time, effort and teaching. (not how "bright" a person is,)
Four variables that affect the outcomes of learning something (eg a learning unit) are
1. length of time for learning the given task (the unit to be learnt)
2. effort in learning itu (attention, focus and practice) for learning it.
3. previous learning (readiness)
4. quality of teaching method . Kesesuaian kaedah dan teknik pengajaran atau bantuan yang diberi kepada pelajar itu.
Pembelajaran Masteri telah memindahkan tangggungjawab menyalahkan kegagalan pelajar daripada disebabkan oleh kelemahan ‘kecerdasan’ pelajar kepada faktor kelemahan perancangan unit-unit bahan pengajaran-pembelajaran untuk pelajar dan kualiti pengajaran guru.
Apakah sesuatu Unit Pengajaran-Pembelajaran
Mengikut Bloom (1976) sesuatu Unit Pembelajaran ialah ‘a learning task’ atau ‘satu tugasan pembelajaran’ yang boleh jadi dalam bentuk satu bab dalam sebuah buku teks, satu set aktiviti pembelajaran seperti dalam satu eksperimen, satu topik kecil sebagai sebahagian dari topik yang lebih besar, satu modul daripada satu siri modul. Sesuatu tugasan pembelajaran boleh mengandungi idea, prosedur, kemahiran psikomotor dan kemahiran kognitif yang perlu dipelajari dan dikuasai oleh setiap murid.
Susunan unit-unit pembelajaran ini seberapa yang boleh hendaklah dalam bentuk heiraki dari yang mudah ke yang lebih kompleks, misalnya dalam mata pelajaran matematik, bahasa dan kemahiran subjek vokesyenal. Tetapi ada juga subjek yang sukar sedikit hendak disusun hieraki unit-unit pembelajarannya, seperti topik-topik dalam sejarah dan geografi dan siviks. Walau bagaimana pun susunan topik itu boleh dilihat hubungan antara satu sama lain dari kronologi masa, prosedur, dan idea supaya ia berkaitan. Dan dalam setiap topik juga, guru boleh mengkaji dan menentukan susunan unit-unit itu supaya kandungannya berkaitan antara satu sama lain dan ‘berkembang’ secara turutan yang boleh membantu murid belajar secara sistematik. Buku teks, atau set modul pembelajaran yang baik mempunyai susunan unit-unit pemlajaran yang teratur secara heiraki, atau berkaitan sequen perkembangannya.
Sesuatu set 4 – 5 unit pembelajaran boleh menjadi satu kluster tugasan pembelajaran yang perlu pelajar kuasai.
Biasanya perancangan satu set atau beberapa set unit pengajaran -pembelajaran dijangka akan diajar dalam tempoh satu semester.













How to teach for mastery:
1. Major objectives representing the purposes of the course or unit define mastery of the subject.
2. The curriculum / learning material or substance is divided into relatively small learning units, sequentially (eg 5 units to teach a topic) each with its own objectives and assessment.
3. Each unit is preceded by brief diagnostic (or formative) tests. The results of diagnostic tests are used to provide supplementary instruction to help student(s) overcome problems.
4. Instructional strategies are identified; appropriate teaching methods and techniques, modeling, practice, formative evaluation, reteaching, and reinforcement, etc.,
5. Summative evaluation is given to students at the end of the program
Note: Time to learn must be adjusted to fit aptitude.
NO STUDENT IS TO PROCEED TO NEW MATERIAL UNTIL BASIC PREREQUISITE MATERIAL IS MASTERED.
[There is a difference between "80% of students will master the material" and "each student will master at least 80% of the material" before proceeding.]
Bloom, Block, and Carroll believe that mastery learning can be handled in a normal classroom. Another group has developed a comprehensive curriculum system for use in reorganized schools.
Rujuk: Block, J. H. (ed) Mastery Learning: Theory and Practice. New York: Holt, 1971
Benjamin Bloom, Human Characteristics and Schooling Learning, New York: McGraw-Hill, 1976.







0 comments:

Post a Comment

SEKOLAH DAN KAMPUS ONLINE

Study Room Safety Tips Education Centre Section
@ Campus
Search Uni/College/Course Here:  

KITAB

KITAB ARAB

Converter Jawi

INFO BLOG PENDIDIKAN

RUANGAN DISKUSI